Ontdek hier onze voorstellen

1. Meer personeel in de stations

Meer personeel in problematische stations en op moeilijke uren zorgt voor sociale controle en minder kosten door vandalisme, zwartrijden, en sluikstorten.

Zoals in veel andere steden is het personeel in de toekomst in elk station aanwezig, te beginnen met de moeilijke haltes. Dit verhoogt het veiligheidsgevoel, heeft een sterk ontradend effect op misbruik van poortjes, op wildplassers en sluikstorters. Het personeel beboet effectief wangedrag. Ze helpen reizigers die niet wijs geraken uit de signalisatie, of wanneer roltrappen of poortjes defect zijn.

Aanwezig personeel is een basisdienstverlening en zorgt voor besparingen op de kosten van vandalisme (200.000€/jaar) of van defecte roltrappen en liften (7,5 mio€/jaar, 80% van de defecten te wijten aan vandalisme).

2. Investeren in moderne infrastructuur

De Brusselse metrostations aanpassen aan de 21e eeuw door slimme signalisatie, een aangename inrichting, voldoende verlichting, faciliteiten voor fietsers, en openbare toiletten in drukke stations.

In Londen is er een toilet in 1 op de 3 stations, In Brussel 1 op de 20. Ook in Brussel komen er dus meer openbare toiletten. Op centrale plaatsen in transitstations worden reizigers geïnformeerd door centrale panelen met vertrektijden en overzichtkaarten van het metronetwerk. We renoveren stoffige en donkere stations. Er komen voldoende comfortabele banken, voldoende vuilnisbakken. Loshangende kabels en sporen van vandalisme verdwijnen snel uit beeld. Fietsers moeten zich welkom voelen. Werken aan de stations worden beter omkaderd om chaos en vuiligheid te vermijden, tijdelijke panelen met informatie, of kunst kunnen het groezelige uitzicht tegengaan.

3. Verbind de metro met de stad en de Brusselaars

We geven een originele invulling aan de lege ruimtes, installeren wifi in alle stations, en vragen via een app input van de reizigers.

Er wordt een app ontwikkeld waarmee reizigers vlot gebreken -kapotte roltrap, graffiti, onduidelijke signalisatie -aan de metrostations melden. Problemen worden sneller opgelost en reizigers verbinden zich met het metronet.

Een modern metronet voorziet Wifi in alle stations.

Het metronet is een verlengstuk van de straat, laat ook hier de stad tot leven komen. In de vele lege ruimtes kunnen we concerten en fuiven organiseren of tentoonstellingen inrichten. We installeren er ruimtes waar thuislozen zich kunnen wassen en uitrusten. De vele leegstaande commerciële ruimtes in stations zoals Centraal of De Brouckère worden ingenomen worden door kwalitatieve winkels.